Ny digital innsikt

Den nye oljen har blitt forsøkt definert og forklart på mange måter. Her i Rogaland var "alle" på utkikk etter den for en kort stund siden, det pussige er at så snart en ser oljeprisen stige - er alt glemt...nesten. Forstå meg rett, den omstillingen vi har sett i næring rundt olje og gass har vært svært bra og nødvendig - i tillegg har det kommet frem interessante nye prosesser som har fokusert på hvilke informasjon bedriftene sitter med og hvordan en kan skape merverdi og konkurransekraft ved å grave frem og foredle egne data. Ytterligere foredling og innsikt kan fremskaffes gjennom å koble data sammen og å la disse få egne regler og vaskeprosesser gjennom filtrering og algoritmer.


Noen har funnet den nye oljen i egne data satt i system hvor ny innsikt skaper konkurransefortrinn, effektivitet og direkte økning i produksjonen.

Digital hverdag har en spennende artikkel her.


Delfi har over tid bistått kunder og deltatt i prosjekter som omhandler innsikt i data som ikke naturlig forklarer seg selv.

Et eksempel er www.maptrends.no hvor informasjon fra mobilnett blir tolket og gjort om til bevegelsesmønstre. Innsikt fra Maptrends skal brukes til beslutningsstøtte slik at innsatsen på verdiskaping og prosjekter rettes inn der det er reelle behov. En kan si at informasjon basert på fakta har direkte innvirkning på hvordan en planlegger og utfører tiltak. Når en i tillegg kobler på maskinlæring på historiske og sanntids data vil modeller som kan gi prediksjon og hva-hvis scenarier.


Vi synes dette er spennende! Ta kontakt med oss om dette temaet om du vil vite mer!



0 visninger

©2020 by Delfi Data AS.